Η αυθαίρετη και ανεξέλεγκτη υπαίθρια διαφήμιση, εκτός από πρακτική αθέμιτου οικονομικού ανταγωνισμού που βάλει ευθέως την νόμιμη οικονομική δραστηριότητα, σχετίζεται επίσης με την οδική ασφάλεια, το περιβάλλον, την ποιότητα ζωής και την καθημερινότητα του πολίτη. Στα πλαίσια αντιμετώπισης του φαινομένου, στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση έχει ανατεθεί η χωρική αρμοδιότητα απομάκρυνσης και επιβολής κυρώσεων παρανόμων διαφημιστικών πλαισίων, διαφημίσεων και επιγραφών, κατά μήκος των εθνικών και επαρχιακών οδών και εντός των ζωνών απαγόρευσης που ορίζονται. Επιπλέον, στα σημεία που αποτελούν αρμοδιότητα του οικείου Δήμου, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση τον υποκαθιστά σε περίπτωση αδράνειάς του αναφορικά με την απομάκρυνση και την είσπραξη του προστίμου παρανόμων διαφημιστικών πλαισίων, βάσει των διατάξεων του άρθρου 9 παρ. 8 του (2ου) σχετικού Νόμου.
Για την περιοχή της Ηπείρου η αρμοδιότητα εκ μέρους της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Ηπείρου – Δυτ. Μακεδονίας, ασκείται από τη Δ/νση Περιβάλλοντος & Χωρικού Σχεδιασμού Ηπείρου η οποία, μετά και την έκδοση της προαναφερθείσας απόφασης, πρόκειται να διενεργήσει ελέγχους να καταγράψει/διαπιστώσει τις παραβάσεις, και να προβεί σε διαδικασίες απομάκρυνσης αυτών.
Ενημερώνουμε όλους τους ενδιαφερόμενους δημότες μας, όπως και και κάθε επιχειρηματία, εταιρεία ή και φορέα, που δραστηριοποιείται στην περιοχή μας, για το ύψος των προβλεπόμενων προστίμων καθώς και για τις υποχρεώσεις που απορρέουν από την σχετική νομοθεσία .
Συνοπτικά παραθέτουμε τα κυριότερα σημεία:
- Ως υπαίθρια διαφήμιση, καθορίζεται η υπαίθρια και δημόσια προβολή με κάθε τρόπο και μέσο, μηνυμάτων κάθε μορφής, για την προώθηση εμπορικών και επαγγελματικών σκοπών ή άλλων συναφών δραστηριοτήτων.
- Η υπαίθρια διαφήμιση επιτρέπεται να διενεργείται μόνο μέσα σε ειδικά διαμορφωμένα πλαίσια ("διαφημιστικά πλαίσια") που η τοποθέτηση και προδιαγραφές κατασκευής τους διέπονται από όρους και προϋποθέσεις που καθορίζονται από σχετική νομοθεσία.
- Η τοποθέτηση διαφημιστικής πινακίδας (και σε ιδιωτικό χώρο, όπως είναι πχ ο αύλειος χώρος κτιρίου ή ιδιόκτητο γήπεδο) γίνεται μόνο κατόπιν άδειας που χορηγείται από τον οικείο Δήμο και η οποίααναγράφεται σε εμφανές σημείο επί της πινακίδας. Διαφημιστική πινακίδα χωρίς αναγραφή του αριθμού της αδείας είναι παράνομη. (ακόμα και στην περίπτωση που υφίσταται άδεια).
- Οι υπαίθριες διαφημιστικές πινακίδες δεν πρέπει να συγχέονται με τις "επιγραφές". Ως επιγραφές (για τις οποίες δεν απαιτείται άδεια) ορίζονται οι πινακίδες που αναρτώνται ή προσαρτώνται σε τοίχους, προθήκες και θύρες καταστημάτων, γραφείων ή κατοικιών, με σκοπό να προσδιορίσουν τη θέση, διεύθυνση και ιδιότητα ή την επαγγελματική δραστηριότητα φυσικών προσώπων ή την επωνυμία και το αντικείμενο δραστηριότητας ενώσεων φυσικών προσώπων ή νομικών προσώπων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που εκτελούν εργασίες στους χώρους αυτούς. Η τοποθέτηση και οι προδιαγραφές κατασκευής τους, γίνεται υπό συγκεκριμένους όρους και προϋποθέσεις.
- Επιγραφές μη τοποθετημένες επί των όψεων των κτιρίων, αλλά σε άλλους χώρους (π.χ. στο πεζοδρόμιο έμπροσθεν του καταστήματος), έστω εγγύς ή επί των ορίων της ιδιοκτησίας της επαγγελματικής στέγης, ανεξαρτήτως του περιεχομένου τους, θεωρούνται ως διαφημιστικές και απαιτείται έκδοση άδειας. Κατά τα ανωτέρω υπαίθρια διαφημιστική πινακίδα θεωρείται και αυτή που είναι τοποθετημένη επί της στέγης του κτιρίου ή επί της περίφραξης του οικοπέδου/γηπέδου.Επιτρέπεται η τοποθέτηση ενημερωτικών επιγραφών δηλωτικών της ιδιότητας των ενοίκων επί τοίχου παρά την είσοδο κτιρίου ή αυλόθυρα με μέγιστες διαστάσεις 0,20m x 0,30m με τις οποίες προσδιορίζεται η θέση, η διεύθυνση, η ιδιότητα ή η επαγγελματική δραστηριότητα φυσικού προσώπου, ή η επωνυμία και το αντικείμενο δραστηριότητας.
- Σε κάθε περίπτωση για τις εθνικές, επαρχιακές οδούς και αυτοκινητόδρομους, που αποτελούν και τον τομέα ευθύνης/ελέγχου εκ μέρους Απ. Διοίκησης (στα εκτός ορίων οικισμών τμήματά τους), η ζώνηπλήρους απαγόρευσης τοποθέτησης υπαίθριων διαφημιστικών πινακίδων είναι 150 μέτραεκατέρωθεν του άξονα της οδού ακόμα και αν είναι εγκατεστημένες σε ιδιωτικό χώρο.
- Η παραπάνω ζώνη περιορίζεται στα σαράντα 40 μέτρα στα σημεία τους που διέρχονται μέσα από κατοικημένη περιοχή, αν το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στα τμήματα αυτά είναι ανώτερο των 70 Κm/h.
- Στην έννοια της παράνομης υπαίθριας διαφήμισης εμπίπτει και η τοποθέτηση πανό και αεροπανό (συμπεριλαμβανομένων των αφισών) κατά μήκος των οδών, σε στύλους ηλεκτροφωτισμού, φωτεινούς σηματοδότες, γέφυρες, προσωρινές περιφράξεις δημοσίων έργων, κ.λ.π.
- Σε περίπτωση που διαπιστωθεί/καταγραφεί τοποθέτηση παράνομης υπαίθριας διαφήμισης, εκτός της απομάκρυνσης αυτής, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο που διαμορφώνεται βάσει κριτηρίων και κυμαίνεται μεταξύ 1.467,35 € και 29.437,00 €, και αναλόγως των περιστάσεων επιβάλλεται καθ’ ολοκληρία εκτός του διαφημιζόμενου, στον διαφημιστή και στον ιδιοκτήτη του χώρου.
- Περαιτέρω, σε περίπτωση που η υπαίθρια διαφήμιση δεν απομακρυνθεί από τους υπαίτιους αλλά από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση, οι δαπάνες αφαίρεσης, αποκατάστασης του χώρου και κάθε άλλη συναφής δαπάνη, θα καταλογίζεται επιπλέον σε βάρος των υπαιτίων.
- Ειδικά για τα πρατήρια υγρών καυσίμων: Οι πινακίδες σήματος (π.χ BP, EKO) και τιμών πώλησης που τοποθετούνται σε αυτά, δεν θεωρούνται διαφημιστικές καθότι η προβολή των συγκεκριμένων στοιχείων ορίζεται υποχρεωτική από τις κείμενες διατάξεις και κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται να τοποθετούνται κάθετα προς τον άξονα της οδού. Τυχόν άλλες πινακίδες πέραν των προαναφερόμενων πινακίδων σήματος/τιμών, που τοποθετούνται εντός ή εκτός του πρατηρίου/σταθμού με σκοπό την προβολή διαφημιστικών μηνυμάτων είναι διαφημιστικές. Διευκρινίζεται ότι δε συνιστά διαφήμιση η απλή παρουσίαση ενός προϊόντος που διακινείται ή μιας υπηρεσίας που παρέχει το πρατήριο (π.χ. απλή αναγραφή λογότυπου λιπαντικών – ή της λέξης «πλυντήριο», "mini market", κτλ), όταν δεν συνοδεύεται από κάποιο σχετικό διαφημιστικό μήνυμα, αλλά με την προϋπόθεση πάντως ότι με αυτή την επιγραφή δεν προβάλλεται είδος σε έκταση δυσανάλογη συγκριτικά με τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης.
- Υπενθυμίζουμε επίσης την καταληκτική ημερομηνία13.4.2016 του διαστήματος των 2 ετών που προβλέφθηκε με το άρθρο 75 παρ. 1 του Ν.4257/2014, ώστε να προσαρμοστούν οι προδιαγραφές και η θέση των επιγραφών που είναι τοποθετημένες στις όψεις των κτιρίων όπου στεγάζονται οι επιχειρήσεις. Υπογραμμίζουμε ότι από την εφαρμογή των διατάξεωναυτών εξαιρούνται οι επιγραφές στις στέγες των κτιρίων, οι οποίες ως παράνομες πρέπει να αφαιρεθούν άμεσα, όπως επίσης και τα πανό που απεικονίζουν προϊόντα και προσφορές της επιχείρησης, και τοποθετούνται περιοδικά στις όψεις των κτιρίων.
Επαναλαμβάνουμε ότι τα ανωτέρω είναι συνοπτική παράθεση των κυριότερων σημείων και αναφέρονται στις συνήθεις περιπτώσεις (εύχρηστος συνοπτικός πίνακας με κωδικοποιημένες τις διατάξεις είναι αναρτημένος στην ιστοσελίδα του ΥΠΕΣ, στο πεδίο Αναζήτηση εγκυκλίων / ημερομηνία 01-03-2010/Αριθμός 3). Σε κάθε περίπτωση οι ενδιαφερόμενοι οφείλουν να λάβουν υπόψη τους την πλήρη νομοθεσία (γενική ή ειδική επί της δραστηριότητάς τους) πριν την κατάθεση της αίτησής τους στον Δήμο, απ΄ όπου και θα λάβουν την προβλεπόμενη άδεια τοποθέτησης διαφημιστικής πινακίδας, και φυσικά είμαστε στη διάθεσή τους για κάθε επιπλέον σχετική πληροφορία.
Δήμος Ζίτσας
Τμήμα Τοπικής Οικονομικής Ανάπτυξης Αδειοδοτήσεις
& Ρυθμίσεις Εμπορικών Δραστηριοτήτων
Πληροφορίες: κα Ε. Πανταζή
Τηλ. 2653360013
Fax 2651062794
e-mail:vpantazi@zitsa.gov.gr